FAKULTAS ILMU BUDAYA UNIVERSITAS PADJADJARAN
JURUSAN SASTRA SUNDA
Jalan Raya Bandung-Sumedang Km 21 Jatinangor
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
UJIAN TENGAH SEMÉSTER
Mata
kuliah : Kritik Sastra
Seméster : Gasal
Dinten,
tanggal : Rebo, 30 Oktober 2013
Waktu : 12.30 s.d. 14.10
Dosén : Téddi Muhtadin
& Samson CMS
Soal
- Dadarkeun kumaha asal-usul munculna ktitik sastra di Barat jeung di
Indonésia.
- Jéntrékeun kumaha kamekaran kritik sastra Sunda.
- Naon nu ngalantarankeun kritik sastra Sunda teu pati mekar?
FAKULTAS ILMU BUDAYA UNIVERSITAS PADJADJARAN
JURUSAN SASTRA SUNDA
Jalan Raya Bandung-Sumedang Km 21 Jatinangor
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
LEMBAR JAWABAN
WASTA
: AHMAD RIJAL NASRULLAH
NPM : 180210120025
1.
Asal-usul munculna kritik sastra di Barat jeung di
Indonesia
A.
Munculna Kritik Sastra Di Barat
Dumasar kana buku Kritik Sastra Sebuah
Pengantar anu ditulis ku Andre Hardjana diterbitkeun ku PT Gramedia Jakarta
taun 1983, nyebatkeun yén Asal-uslna kritik sastra di Barat dibagi kana
sababara periode, nyaéta Jaman Yunani jeung Romawi Klasik, Sastra Latin Klasik,
Abad Pertengahan, Jaman Renaissance, saterusna Kritik Sastra di Inggris.
I. Jaman Yunani jeung Romawi Klasik
Dimimitian tokoh Yunani nyaéta Xenophanes
jeung Heraclitus dina taun 500 saacan Maséhi, anu harita ngajenan karya-karya
Homerus nu kasohor tina tulisanna, anu sok nyaritakeun carita nu teu
sapantesna, sastra carita bohong ngeunaan para déwi. Plato nyebutkeun yén
kajadian éta mangrupa awal tina kritik, anu disebut pertengtangan purba antara
puisi jeung filsafat.
Satuluyna penyair komédi Aristhopanes (405
saac Masehi), dina karya-karya na “Katak-katak” anu ngayakeun kritik ka salah
sahiji penyair tragédi Euripides nu ngajungjung nilai kasenian, teu siga penyair
tragédi nu tibaheulana ngjungjung nilai sosial. Numutkeun tina konsep
Xenophanes Kritik anu sok disebut Jaman ayeuna asal-usuulna tina kecap krites
anu hartina Hakim, krinein hartina menghakimi, kriterion hartina
dasar penghakiman, jeung kritikos anu hartina hakim karya
sastra. Dina abad ka IV saacan Masehi aya Tokoh tina kritikos nyaéta
Philitas. Anu satuluy na jadi antitase tina kaum grammatikos.
II. Sastra Latin Klasik
Dina Sastra Latin Klasik, istilah criticus
jarang pisan dipaké. Tapi aya para pujangga anu ngangkat kagiatan kritik,
diantarana nyaéta Cicero jeung Hieronimus dina surat-suratna anu didugikeun ka
Longinus. Dina Jaman Sastra Latin Klasik, istilah criticus ditafsirkeun
darajatna leuwih luhur batan grammatikus, lantaran kritik leuwih anteb
ngagali makna tina hiji kecap. Istilah criticus atawa kritikos
pikeun ngadukung kritik sastra (literary crtitic), mangrupikeun jasa ti
tokoh-tokoh ahli olah pikir Aristoteles jeung ahli retorika nyaéta
Quintilianus.
III. Abad Pertengahan
Dina abad pertengahan di Èropa, leungiteun
istilah kritikus, nu aya ngan istilah istilah kritik hungkul, pon kitu deui
taya pisan hubunganna jeung karya sastra. Lantaran istilah kritik kawates ngan
digunakeun ku kalangan Kedokteran dina istilah krisis, nyaéta ungkara
pikeun panyakit anu kritik (critical illness, dina basa Inggris).
IV. Jaman Renaissance di Eropa
Dina seumanget Renaissancce, di Èropa
ngabalikeun deui istilah kritik kana makna anu asal, anu di popolerkeun deui ku
Polizianus dina taun 1492, tujuan kritikus pikeun ngaréparasi kasalahpahaman
tina nasakah-naskah karya pujangga kuno boh tina bahasa Yunani atawa Latin.
Erasmus ngagunakeun ars critica seni kritik kana Al-Kitab.
Buku ngeunaan kritik anu pangheulana jeung
lengkep anu judulna Criticus ditulis ku Julius Caesar Scaliger (1484-1558).
Buku éta mangrupa jilid ka-6 tina rangkaian buku anu judulna Poetica (tata
sastra aturan puisi). Dina éta buku ngabandingkeun antara pujangga Yunani jeung
Latin.
V. Kritik Sastra di Inggris
Di Inggris dugi ka Jaman Pamarentahan Ratu
Elizabeth, istilah kritik tacan di kenal. Diperkirakeun istilah éta digunakaeun
dina sastra Inggris dina taun 1605 ku francis Bacon. Satuluyan aya tokoh-tokoh
deui anu ngagunakeun istilah kritik di Inggris diantarana Ben Johnson (lerned
and charitable critic-1607), Richard Bentley (Phalaris Letters-1697),
John Dryden (The State of Innocance-1677) jeung nu lianna. Dina abad
ka-18 sering dikenal istilah Criticism, nu akibatna kritik sastra boga
kadudukan anu kuat dina widang kaelmuan di Inggris.
B. Munculna Kritik Sastra di Indonesia
Istilah kritik sastra kakara dipikawanoh
di Indonesia ti saprak para sastrawan Indonesia meunang pendidikan numutkeun kana sistem Eropa dina awal abad XX. Anu
saacanna ngajénan karya sastra téh dihubungkeun kana kapercayaan, agama, jeung
mistik. Nu diantarana katingal tina syair-syair karya Nuruddin ar-Riniri nu
diduruk lantaran eusi tina syair na téh bertentangan kana ajaran penyair Hamzah
Fansuri, jeung ngabahayakeun kana ajaran agama anu umumna. Diantarana aya oge
sastra suluk dina sastra Jawa, siga kitab Darmagandul jeung kitab Gatoloco,
bertentangan jeung ajaran agama nu bener, anu sakumaha di dugikeun ku
Walisongo. Ngajenan karya sastra samodel kitu leuwih anteb disebut sensor
atas sastra.
Sistem pendidikan Eropa nétélakeun yén
dunya sastra téh teu kudu salawasna di sangkut-pautkeun kana ajaran agama,
kapercayaan, jeung mistik. Ti harita kénéh sastrawan Indonesia neangan hakikat
sastra anu sabenerna, pergerakan éta dikenal ku istilah Pergerakan 80 (de
Tachtigers) nu dimimitian ti Belanda.
Maranéhna nglancarkeun ajénan-ajénan kana sastra Tradisional jeung boga maksud
pikeun pembaharuan dina budang sastra.
Dugi ka taun 1935 istilah kritik sastra
tacan kénéh digunakeun, lantaran paur ngarusak kana tetekon sastra Tradisional,
jeung leuwih milih kecap penyelidikan sastra, tibatan kritik kasustraan.
Sok sanajan kitu para sastrawan geus leuwih jero maham kana harti kritik
sastra, komo deui permasalahan ngeunaan karya sastra sok di tulis dina majalah Pujangga
Baru. Diantarana nu remen nulis kritik téh nyaéta : Sutan Takdir
Alisjahbana, Amijn Pane, M.R Dajoh, Karim Halim, L.K. Bonang, H.B. Jassin,
Muhammad Dimjati, jeung Sutan Takdir Alisjahbana.
Muncak na istilah Kritik Sastra satuluyna
jadi kokoh téh alpukahna tina usaha H.B. Jsasin, sarengsena nerbitkeun buku Kesusastraan
Indonesia Modern dalam Kritik dan Essay, jeung akhirna H.B. Jasin henteu
jadi hiji-hiji na anu ngagunakeun kritik sastra satuluyna di teruskeun ki
Sarjana-sarjana didikan H.B. Jassin dina Mimbar Indonesia, Siasat, Indonesia
Jaya, Budaya, Basis, Harapan, Budaya Jaya, Horison, Sinar Harapan, Kompas,
Indonesia Raya, jeung Suara karya.
2. Kamekaran kritik
sastra Sunda.
Kamekaran kritik
dina sastra sunda kawilang kurang pisan, sakumaha dijentrekeun dina tulisan
Ajip Rosidi dina buku Eundeuk-Eundeukan anu diterbitkeun di Jakarta
wedalan Girimukti Pasaka taun 1998. Dina tulusanna anu loba ka pangaruhan ku
teori-teori ti Wellek jeung Austin, anu netelakeun yén anu ngabagi lapangan
studi sastra téh nyaéta jadi tilu kagiatan, nyaéta : Kritik, Teori, jeung
Sajarah sastra.
Dina sapanjang
panjajakan sasjarah kasusastraan sunda, anu leuwih punjul nulis dina widang
Kritik sastra téh mung Ajip Rosidi, komo deui saparantos nerbitkeun tulisanna
buku dina Ngalanglang Kasusastraan Sunda. Dina éta buku Ajip Rosidi
parantos wantun pikeun ngakrtik hal-hal anu patalina jeung ‘Periodisasi Sajarah
Sastra Sunda’ anu parantos di tulis ku R.I Adiwijaya, M.A. Salmun, jeung Yus
Rusyana. Anggapan ajip rosidi kana kamekaran kritik sastra Sunda ngan saukur
dugi kana panalungtikan karya sastra sunda, éta oge saupami aya Proyekan
(Rosidi, 1998 : 9-13).
3. Cukang Lantaran
Kritik Sastra Sunda Teu Pati Mekar
a. Kurangna Ahli sastra sunda anu minat
kana widang kritik sastra
b. Kurangna panarimaan masyarakat sunda kana
karya sastra sunda
c. Kurangna wawasan kasajaraan sastra
sunda
d. Jumlah karya sastra sunda teu sabanding
jeung loba na masyarakat sunda
e. Panalungtikan karya
sastra Sunda lamun aya proyek hungkul, teu jadi kabutuhan hirupna.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar